Τίτλοι Ειδήσεων
Αρχική » Προς ολοταχώς για μαρίνα Λευκίμμης – Μικτή χρήση του λιμανιού νότιας Κέρκυρας με ακτοπλοΐα, yachts και αναβάθμιση χερσαίας ζώνης

Προς ολοταχώς για μαρίνα Λευκίμμης – Μικτή χρήση του λιμανιού νότιας Κέρκυρας με ακτοπλοΐα, yachts και αναβάθμιση χερσαίας ζώνης

Λίγες ημέρες μετά την έναρξη της διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την αξιοποίηση του Λιμένα Ραφήνας, που αποκάλυψε το insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά σε μια ακόμα ενέργεια για την αναβάθμιση λιμενικής υποδομής που έχει υπό την «ομπρέλα» του, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων. Ειδικότερα, όπως σημειώνει σε ρεπορτάζ του ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου στο insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ γνωστοποίησε την έναρξη της διαδικασίας διαβούλευσης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) της Μαρίνας Λευκίμμης, του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρας Α.Ε.
Και σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία θα διαρκέσεις 35 ημέρες, ενώ ξεκίνησε ήδη να «μετράει» η περίοδος διαβούλευσης από τις 23 Απριλίου. Βασικός στόχος της προτεινόμενης ανάπτυξης της μαρίνας είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων κατηγοριών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη αυτά, έτσι ώστε η μαρίνα να ανταποκριθεί στις τάσεις της αγοράς για περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού σε σύγχρονες υποδομές.

Οι βασικές χρήσεις θα είναι ελλιμενισμού σκαφών μήκους έως 45 μέτρων, χερσαία απόθεση και συντήρηση σκαφών, τουρισμός – αναψυχή, καταστήματα παροχής υπηρεσιών (τραπεζών, ταχυδρομείου, ενοικίασης οχημάτων / σκαφών, πώλησης ειδών πρώτης ανάγκης, κυλικείου κλπ.), εντευκτήριο, κατάστημα ναυτιλιακών ειδών, καταστήματα (εστίασης, εμπορικής χρήσης), super market, γραφεία, χώροι πρασίνου κ.α. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα θα ανέρχεται σε 5.500 τ.μ..
Ειδικά οι χρήσεις τουρισμού – αναψυχής, δύνανται να περιλαμβάνουν: εστιατόρια, αναψυκτήρια, café, εμπορικά καταστήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων γυμναστηρίων, υπαίθριων και στεγασμένων αθλητικών εγκαταστάσεων, υδροθεραπευτηρίων (spa), κέντρων αναζωογόνησης και ευεξίας, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, χώρους συνάθροισης κοινού, εκθεσιακούς – συνεδριακούς χώρους, ναΐσκο (παρεκκλήσι), παιδικές χαρές – παιδότοπους, χώρους στάθμευσης (κτίρια, γήπεδα, υπόγειοι/ημιυπόγειοι χώροι) κ.α.

Ο λιμένας κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και από τότε λειτουργεί εξυπηρετώντας τις ανάγκες της περιοχής. Σήμερα, η κύρια χρήση του λιμένα είναι η εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας με ανοιχτού τύπου (ferry boat) και κλειστού τύπου Ε/Γ-Ο/Γ πλοία προς Ηγουμενίτσα και προς Παξούς (εποχικά), καθώς και ο προσωρινός ελλιμενισμός μικρών σκαφών διαφόρων τύπων (τουριστικά, ημερόπλοια, αλιευτικά, σκάφη αναψυχής κ.α.).

Τι προβλέπεται στη ΜΠΕ
Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αφορά στον γενικό σχεδιασμό της Μαρίνας Λευκίμμης, που χωροθετείται στο νοτιοανατολικό άκρο του νησιού της Κέρκυρας, νοτιοανατολικά του ομώνυμου οικισμού. Συγκεκριμένα, προτείνεται να αναπτυχθεί εντός των εγκαταστάσεων του υφιστάμενου λιμένα (και συγκεκριμένα στο νότιο τμήμα αυτών και εντός της ήδη διαμορφωμένης λιμενολεκάνης) και εντός της καθορισμένης Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, λειτουργώντας στα πλαίσια ενός ευρύτερου λιμενικού συνόλου.
Όπως αναφέρεται στη ΜΠΕ, η ανάπτυξη της Μαρίνας Λευκίμμης αποσκοπεί στην προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού στην περιοχή της Κέρκυρας και του βόρειου Ιονίου γενικότερα, με την συνδρομή της στην κάλυψη της αυξημένης ζήτησης σε θέσεις ελλιμενισμού στην περιοχή. Ταυτόχρονα επιδιώκεται η διαμόρφωση ενός σύγχρονου και ποιοτικού πόλου τουρισμού και αναψυχής για τους κατοίκους και επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής.

Η Μαρίνα Λευκίμμης θα αποτελείται από θαλάσσια ζώνη συνολικής επιφάνειας 55 στρεμμάτων περίπου και χερσαία ζώνη συνολικής επιφάνειας 31 στρεμμάτων περίπου. Ο γενικός σχεδιασμός της Μαρίνας Λευκίμμης προβλέπει τη διαμόρφωση μίας άρτια οργανωμένης λιμενολεκάνης με σύγχρονες παροχές προκειμένου να εξυπηρετήσει τον άνετο και ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής διαφόρων μεγεθών.

Επίσης, προβλέπει την ανάπτυξη υποδομών υψηλού επιπέδου, για την άρτια εξυπηρέτηση των επιβαινόντων στα σκάφη αλλά και την αναψυχή των επισκεπτών της μαρίνας γενικότερα, που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά της. Η είσοδος στο θαλάσσιο χώρο της μαρίνας θα γίνεται από τα βορειοανατολικά μέσω της εισόδου στη λιμενολεκάνη του Λιμένα Λευκίμμης.
Η χερσαία ζώνη της μαρίνας, συνολικής επιφάνειας 31 στρεμμάτων περίπου, διαμορφώνεται στο μεγαλύτερο τμήμα της (26 στρέμματα περίπου) εντός της καθορισμένης Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Λευκίμμης και συγκεκριμένα καταλαμβάνει το νότιο τμήμα αυτής, ενώ ένα μικρότερο τμήμα της χερσαίας ζώνης της μαρίνας (5 στρέμματα περίπου) διαμορφώνεται επί νέων επιχώσεων στην εσωτερική πλευρά του προσήνεμου μώλου.

Με την προβλεπόμενη διάταξη της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, διακρίνεται σε αυτήν ένας (1) τομέας χρήσεων και λειτουργιών με συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης, ο οποίος υποδιαιρείται σε δύο (2) υποτομείς αναφορικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα θα ανέρχεται σε 5.500m2 και θα περιλαμβάνει χρήσεις σχετικές με τη διοίκηση και τη λειτουργία της μαρίνας (όπως κτίριο διοίκησης, πύργο ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, super market, αποθηκευτικούς χώρους, χώρους υγιεινής, γραφεία, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων κλπ.), χρήσεις τουρισμού και αναψυχής (όπως εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, κλπ.), καθώς επίσης, και χρήσεις χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών.
Η μαρίνα θα περιλαμβάνει ακόμη διαμορφωμένες υπαίθριες εγκαταστάσεις, πεζοδρόμους, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου.

Η οδική πρόσβαση
Η οδική πρόσβαση και η πρόσβαση πεζών στη χερσαία ζώνη θα γίνεται μέσω της υφιστάμενης Περιφερειακής Οδού Λευκίμμης και του τοπικού οδικού δικτύου από μία κατάλληλα χωροθετημένη είσοδο, ανεξάρτητη από εκείνη του επιβατικού λιμένα.
Η οδική κυκλοφορία στο εσωτερικό της μαρίνας θα πραγματοποιείται μέσω ενός κύριου οδικού δικτύου, που θα διασχίζει τη χερσαία ζώνη της μαρίνας, και ενός δευτερεύοντος δικτύου, εξασφαλίζοντας έτσι τη σύνδεση των επιμέρους τμημάτων του τουριστικού λιμένα. Επιπροσθέτως, ο προτεινόμενος γενικός σχεδιασμός της μαρίνας διασφαλίζει τη διατήρηση και άρτια λειτουργία του επιβατικού λιμένα και τη συνέχιση της εξυπηρέτησης της ακτοπλοΐας.

Τα σκάφη αναψυχής
Η θέση της μαρίνας εντός των εγκαταστάσεων του υφιστάμενου λιμένα επιβάλλει ο σχεδιασμός των λιμενικών έργων της μαρίνας να μην επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στις λιμενικές δραστηριότητες του παρακείμενου επιβατικού λιμένα (ακτοπλοΐα, ημερόπλοια, αλιευτικά σκάφη). Ειδικότερα, απαιτείται:

– Η κατάλληλη διάταξη λιμενικών έργων εντός της λιμενολεκάνης, έτσι ώστε να δημιουργούνται οι συνθήκες για τον ασφαλή ελλιμενισμό επαρκούς αριθμού και εύρους μεγεθών σκαφών αναψυχής, επαρκής χώρος για τους άνετους ελιγμούς των σκαφών, και ταυτόχρονα να εξασφαλίζεται επαρκής προστασία των θέσεων ελλιμενισμού από τους κυματισμούς.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι ανωτέρω θέσεις ελλιμενισμού δύνανται να διαμορφωθούν με κατάλληλη διάταξη πλωτών στοιχείων (πλωτών προβλητών ελαφρού και βαρέως τύπου), δεδομένου ότι ο προσήνεμος και υπήνεμος μώλος του Λιμένα Λευκίμμης προσφέρουν την αναγκαία προστασία από την κυματική δράση της ανοιχτής θάλασσας.
– Ο ανωτέρω κατάλληλος σχεδιασμός των λιμενικών έργων έτσι ώστε να είναι δυνατή η εξυπηρέτηση ενός ικανού αριθμού μεγάλων σκαφών (super-yachts) μήκους τουλάχιστον έως 45 m.

Η δημοφιλής περιοχή
Η απουσία τουριστικών λιμένων στην περιοχή της Νότιας Κέρκυρας έχει ως συνέπεια ένας σημαντικός αριθμός σκαφών αναψυχής να παραμένει «αρόδου» σε προστατευμένους ορμίσκους της ευρύτερης περιοχής είτε να ελλιμενίζεται σε ακατάλληλες υποδομές (όπως ο υφιστάμενος λιμένας Λευκίμμης) με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις όχι μόνο ως προς την οικονομία αλλά και ως προς την ποιότητα και διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος.
Όπως σημειώνεται, η περιοχή της Λευκίμμης βρίσκεται σε μία από τις πλέον δημοφιλείς περιοχές θαλάσσιου τουρισμού της χώρας, αυτή του Ιονίου Πελάγους, η οποία έχει επιπροσθέτως το πλεονέκτημα να βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία με την Αδριατική Θάλασσα από όπου δέχεται αξιόλογες ροές σκαφών αναψυχής. Επιπλέον, η κεντροβαρής θέση της Λευκίμμης στο Βόρειο Ιόνιο Πέλαγος (θαλάσσια περιοχή μεταξύ των νησιών της Κέρκυρας, των Παξών, των Αντίπαξων και των απέναντι ηπειρωτικών ακτών) της προσδίδει σημαντικό πλεονέκτημα ως προς την προσέλκυση σκαφών αναψυχής.

Δημιουργία σύγχρονης μαρίνας και παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στα σκάφη αναψυχής
Βασικός στόχος της προτεινόμενης ανάπτυξης της μαρίνας είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων κατηγοριών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη αυτά, έτσι ώστε η μαρίνα να ανταποκριθεί στις τάσεις της αγοράς για περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού σε σύγχρονες υποδομές. Η ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας Λευκίμμης αποσκοπεί στη διαμόρφωση ενός άρτια λειτουργούντος χώρου που θα καλύπτει τις ανάγκες των ιδιοκτητών και επιβαινόντων στα σκάφη και ταυτόχρονα θα προσφέρεται για αναψυχή, ενσωματώνοντας τον στο φυσικό και ανθρωπογενές (λιμενικό) περιβάλλον της περιοχής.

Αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Λευκίμμης
Η χωροθέτηση της μαρίνας θα συμβάλει συνολικά στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Λευκίμμης, αφ’ ενός με τη δημιουργία μίας σύγχρονης εγκατάστασης εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής και αφ’ ετέρου έμμεσα με τη βελτίωση της λειτουργικότητας και την αναδιοργάνωση του λιμένα σε τεχνικό και λειτουργικό επίπεδο.
Η εφαρμογή του προτεινόμενου γενικού σχεδιασμού θα καταστήσει σαφή τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στον λιμένα. Από αυτές όσες σχετίζονται με την ακτοπλοΐα θα εξυπηρετούνται από τις υποδομές στο βόρειο τμήμα του Λιμένα Λευκίμμης, ενώ οι σχετικές με την εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής θα πραγματοποιούνται στη μαρίνα.
Αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης της μαρίνας

Η αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης αποτελεί αναγκαίο στοιχείο της λειτουργικής ολοκλήρωσης της μαρίνας, έτσι ώστε να ενισχυθεί η βιώσιμη και ισόρροπη οικονομική ανάπτυξή της. Η οικονομική βιωσιμότητα μιας μαρίνας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην απόδοση των χερσαίων λειτουργιών (απόθεση και συντήρηση σκαφών, εμπορικές δραστηριότητες, υπηρεσίες εστίασης και αναψυχής, κλπ.). Οι διεθνείς επιτυχημένες πρακτικές στον χώρο των μαρινών μάλιστα αποδεικνύουν ότι σε πολλές περιπτώσεις η συνεισφορά των υπηρεσιών της χερσαίας ζώνης υπερτερεί σε σχέση με την εκμετάλλευση της θαλάσσιας ζώνης.

ΠΗΓΗ: insider.gr

ΚΕΡΚΥΡΑ ->
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ->
ΕΛΛΑΔΑ ->
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ ->
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ->
ΚΟΣΜΟΣ ->
ΑΠΟΨΕΙΣ ->
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ->
Ο ΚΟΥΚΟΣ ΠΟΥ ΜΙΛΑΕΙ ->
Επιστροφή Στην Κορυφή