Τίτλοι Ειδήσεων
Αρχική » Εισηγητής, από τον ΣΥΡΙΖΑ, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης ο Αλέκος Αυλωνίτης

Εισηγητής, από τον ΣΥΡΙΖΑ, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης ο Αλέκος Αυλωνίτης

Εισηγητής για το Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά τις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών» ήταν ο Βουλευτής Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Αυλωνίτης. Ακολουθεί η ομιλία του:

“Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Θέλω καταρχάς και από το βήμα της Ολομέλειας να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου στο νέο Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Στέφανο Κασσελάκη, γιατί όπως γνωρίζετε το κόμμα μας ολοκλήρωσε μια δημοκρατική διαδικασία, με ισχυρή λαϊκή συμμετοχή και είμαι σίγουρος ότι συμφωνείτε ότι οι εξελίξεις σε όλα τα κόμματα είναι κρίσιμες για τη δημοκρατία και το μέλλον του τόπου, που όλοι υπηρετούμε.
Πιστεύω επίσης ότι όλοι, μέσα σε αυτή την αίθουσα, συμφωνούμε ότι οι ισχυροί κομματικοί συνδυασμοί είναι απαραίτητοι, αποτελούν εχέγγυα για την τήρηση του Συντάγματος, αντικατοπτρίζουν την κοινωνία μας και τις απαιτήσεις της και είναι καθήκον μας να επιζητούμε σοβαρότητα, να περιφρουρούμε την ενότητα και την σύνθεση απόψεων και να προωθούμε τη φωνή του λαού εντός των χώρων του Κοινοβουλίου μας.
Μόνο έτσι, με ορθή λειτουργία και σεβασμό στη δημοκρατία, θα καταφέρουμε να θέσουμε στο περιθώριο ακραίες φωνές, φωνές μίσους και ρατσισμού, φωνές που πόρρω απέχουν από τη δημοκρατία που ορκιστήκαμε να διαφύλαττουμε και να προστατεύουμε.
Μόνο έτσι, προσφέρουμε καλές υπηρεσίες στη χώρα, αυτός είναι ο ρόλος μας, κι αυτός πρέπει να είναι. Ενωτικός, συνθετικός, διεκδικητικός και μαχητικός. Είμαι σίγουρος λοιπόν ότι ως αξιωματική αντιπολίτευση είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στα κελεύσματα των καιρών και να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων, με δομική αντιπολίτευση για το καλό του τόπου μας.

Στην συζήτησή μας τώρα, για το νομοσχέδιο που ήδη συζητήσαμε σε 4 συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και είχαμε την ευκαιρία να θέσουμε ο καθείς τις απόψεις του.
Υπενθυμίζω και πάλι ότι βρίσκομαι ενώπιον σας ως εισηγητής, λόγω της απουσίας του συναδέλφου Γιάννη Σαρικιώτη στο εξωτερικό.
Συζητάμε σήμερα, λοιπόν, μετά από τη σχετική διαδικασία στην Επιτροπή και την ακρόαση των φορέων, για την ενσωμάτωση της οδηγίας 1919 του 2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και την τροποποίηση της οδηγίας 1132 του 2017 προκειμένου να αποτελέσουν εθνικό δίκαιο.

Παρακολούθησα όλες τις συνεδριάσεις της Επιτροπής, άκουσα και τους φορείς και γνωρίζετε, το είπα και χθες, το δήλωσε εξαρχής και ο Γιάννης Σαρακιώτης ότι θα υπερψηφίσουμε. Κυρίως για να διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις σε μια ορθολογική λειτουργία με ενιαίους κανόνες δικαίου για την ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων στο εσωτερικό της Ε.Ε όπως επιτάσσει ο βασικός πυλώνας του ευρωπαϊκού δικαίου για την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων σύμφωνα με τα άρθρα 63 έως 66 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επιτρέψτε μου μερικές παρατηρήσεις:

► Οι φορείς που προσκλήθηκαν δεν ανταποκρίθηκαν στην πλειοψηφία τους κι αυτό θα πρέπει να σας προβληματίσει. Από τους 13 φορείς, τοποθετήθηκαν οι 3 και ακόμη 2 έστειλαν υπομνήματα δηλώνοντας θετικοί απέναντι στις αναγκαίες αυτές νομικές διευθετήσεις για την βελτίωση του Δικαίου των Διασυνοριακών Μετασχηματισμών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών αφού ούτως ή άλλως ως κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη και να ενσωματώσουμε την Οδηγία αυτή.

► Υπάρχει σημαντική χρονική υστέρηση στην υιοθέτηση των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης γενικότερα και ειδικά και στην συγκεκριμένη οδηγία. Εν προκειμένω ερχόμαστε να ενσωματώσουμε μια οδηγία του 2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, δηλαδή εκδοθείσα πριν από 4 χρόνια και να τροποποιήσουμε μια άλλη οδηγία του 2017, προκειμένου να αποτελέσουν εθνικό δίκαιο.
Δεν νομίζετε ότι πρέπει να δούμε τους ρυθμούς μας; Τους ρυθμούς του Νομοθετικού Σώματος, της κυβέρνησης και να κάνουμε επιτέλους μια σοβαρή συζήτηση;

Γιατί δεν είναι μόνο αυτή η περίπτωση.
Αν θέλετε εξαιτίας αυτής της σημερινής συζήτησης δράττομαι της ευκαιρίας να υπενθυμίσω ότι έχουμε σοβαρότατες καθυστερήσεις και σε πολλές των περιπτώσεων έχουμε κληθεί για παροχή εξηγήσεων, έχουμε βρεθεί σε δυσχερή θέση έναντι των εταίρων μας και έχουμε φανεί ανακόλουθοι με τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει.

-Τον Φεβρουάριο του 2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει της οδηγίας για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ), δηλαδή για τη μη συμμόρφωση της χώρας μας με τους κανόνες για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Τι έχετε κάνει έκτοτε; Τι κάνατε για να μην θρηνήσουμε άλλα θύματα, για να μην ζήσουμε άλλες τραγωδίες;

-Ακόμη ένα παράδειγμα: Η προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από τις 9 Φεβρουαρίου 2022 ότι ως χώρα δεν τηρούμε την υποχρέωσή μας να παρέχουμε επικαιροποιημένους χάρτες κινδύνου πλημμύρας και δεν τηρούμε την Οδηγία 207/60/ΕΚ για αξιολόγηση και διαχείριση κινδύνων.
Αφήσατε την προθεσμία για ενημέρωση της ΕΕ για την επικαιροποίηση των εν λόγω χαρτών, να περάσει άπρακτη και υπεβλήθη αιτιολογημένη γνώμη εις βάρος της χώρας μας στις 29/9/2022 εξ’ αυτού του λόγου.
Ήταν αναρτημένοι οι χάρτες κινδύνου πλημμύριας από το 2018, ήταν γνωστό ότι ο Βόλος, η πεδιάδα της Λάρισας και της Καρδίτσας κινδυνεύουν. Γνωρίζατε τα πάντα. Γιατί λοιπόν δεν υιοθετήσατε την Οδηγία της ΕΕ και πολύ περισσότερο γιατί δεν κάνατε κάτι για να θωρακίσετε τις περιοχές που βρίσκονται υπό υψηλό κίνδυνο;
Κάποια στιγμή, πολύ σύντομα ελπίζω, θα πρέπει να μας ενημερώσετε σε τι στάδιο βρίσκονται οι αποκαταστάσεις στις πληγείσες περιοχές και οι αποζημιώσεις στους συνανθρώπους μας, που βρέθηκαν από τη μια στιγμή στην άλλη στο δρόμο.
Τέλος για να ολοκληρώσω με τις παραβιάσεις κάθε χρονοδιαγράμματος που υπάρχει, σταθερά συνεχίζετε να παραβιάζετε το περιβαλλοντικό δίκαιο της ΕΕ, κατακτώντας την αρνητική πρωτιά να έχουμε 12 συνεχιζόμενες παραβιάσεις, όπως αποκάλυψε η συνάδελφος Πέτη Πέρκα.
Αυτό πρέπει να σταματήσει. Αυτό δεν περιποιεί τιμή για τη χώρα, αυτή η αδιαφορία, η άρνηση να υιοθετήσουμε κάθε τι θετικό στην ευρωπαϊκή πορεία της χώρας μας. Και είναι άκρως επικίνδυνο για την ίδια τη ζωή μας, για την καθημερινή μας διαβίωση.

► Αλλά ας δούμε και τις τις διευκολύνσεις που προσπαθούμε να φέρουμε στο επιχειρείν σήμερα με το συζητούμενο νομοσχέδιο.
Εδώ – όπως τόνισα και χθες – υπάρχει ένα παράδοξο.
Επιχειρούμε σήμερα να διευκολύνουμε το επιχειρείν στην ευρωπαϊκή του πορεία, να βελτιώσουμε διασυνοριακές επιχειρηματικές κινήσεις, την ώρα που το ντόπιο επιχειρείν, αυτό που αρέσκεστε να λέτε ότι είναι “η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας” στενάζει.
Ποια είναι η αλήθεια για το πραγματικό οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο προσπαθούν να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις μας; Κι φυσικά,ποιο είναι το -στενά συνδεδεμένο- οικονομικό πλαίσιο της αγοραστικής δύναμης της χώρας;

• Γνωρίζετε ότι είμαστε οι πιο φτωχοί στην ΕΕ, ότι δηλαδή η χώρα μας σύμφωνα με την Eurostat είναι τρίτη από το τέλος στην Ευρώπη των 27 όσον αφορά την αγοραστική δύναμη των πολιτών με μόλις 68 μονάδες (ακολουθούν μόνο η Βουλγαρία και η Σλοβακία ) και όλες οι βαλκανικές χώρες μας έχουν ήδη προσπεράσει ;

• Γνωρίζει η κυβέρνηση ότι η ακρίβεια βασικών αγαθών διατροφής και η αισχροκέρδεια των εταιρειών στερεί τα νοικοκυριά από τα απαραίτητα; Ότι δηλαδή ακόμη και παραδοσιακά προϊόντα, (ζυμαρικά και ρύζι), έχουν αύξηση στις τιμές κατά 40% και 100% και οι καταναλωτές δαπανούν το τριπλάσιο ποσό σε σχέση με πέρυσι για τα τρόφιμα της μέρας;

• Γνωρίζετε ότι η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια έχει ξεπεράσει προ πολλού τα 2 ευρώ; Αυτό συμβαίνει στην πατρίδα μου την Κέρκυρα, αυτό συμβαίνει και σε όλες τις νησιωτικές περιοχές, αυτό συμβαίνει σε περισσότερους από 27 νομούς στη χώρα μας. Έρχεται χειμώνας και οι συμπολίτες μας θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης. Έχετε σχέδιο; Όχι πρόκαιρα μέτρα, αλλά μέτρα ουσιαστικής ανακούφισης των ταλαιπωρημένων πολιτών τούτης της χώρας.

• Έχει επίγνωση η κυβέρνηση τι σημαίνει η έλλειψη αποθεμάτων λαδιού σε μια ελαιοπαραγωγική χώρα και τι επιφέρει η ξέφρενη άνοδος της τιμής του, όταν η χονδρική πώληση αγγίζει 8,40 -9,50 ευρώ το λίτρο και στον καταναλωτή μπορεί να φτάσει από 12 μέχρι και 15 ευρώ το λίτρο ; H μείωση της ευρωπαϊκής παραγωγής κατά 40% και η μεγάλη ζήτηση αλλά και άλλοι «χρηματιστηριακοί» παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή του λαδιού στην Ελλάδα, (π.χ η παρούσα κλιματική κρίση, η νέα άνοδος στις τιμές των καυσίμων, η αύξηση των υλικών συσκευασίας, η αύξηση των εργατικών εξόδων σε σχέση με τα λιγοστά διαθέσιμα εργατικά χέρια), ανεβάζουν την τιμή του στα ύψη με αποτέλεσμα τα εμφιαλωμένα μπουκάλια λαδιού στα ράφια των supermarkets ήδη να προστατεύονται με αντικλεπτικά σαν να είναι προϊόν πολυτελείας για λίγους .Αναμένεται και νέα αύξηση σύμφωνα με τους παραγωγούς και εμπόρους λαδιού με αποτέλεσμα ο τενεκές, η γνωστή μονάδα μέτρησης στην Ελλάδα, να ξεπεράσει τα 200 ευρώ και να αποτελέσει είδος πολυτελείας για τον τελικό καταναλωτή.
Θέλετ να σας ενημερώσω για τα πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας; Ένα δοχείο 16,5 lt στοίχιζε:
– Φθινόπωρο 2021: 75€ – 80€ (4,50€ – 4,80€ / λίτρο),
– Φθινόπωρο 2022: 90€ – 95€ (5,45€ – 5,75€ / λίτρο),
– Ιούλιος 2023: 100€ – 105€ (6€ – 6,40€ / λίτρο),
– Αύγουστος 2023: 157€ – 198€ (9,50€ – 12€ / λίτρο).

• Γνωρίζει η κυβέρνηση ότι μεγάλο μέρος πληθυσμού της χώρας, βιώνει την στεγαστική κρίση, πληρώνοντας πάνω από το 40% του εισοδήματός του σε ενοίκιο ή δόση δανείου, ηλεκτρικό, νερό θέρμανση ή ψύξη, που είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη,σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της eurostat.
Στην πατρίδα μου, την Κέρκυρα, η ενοικίαση στέγης τινάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς στον αέρα, και δεν έχετε κάνει τίποτα για να ρυθμίσετε το πρόβλημα που τείνει να λάβει εκρηκτικές διαστάσεις.
Γνωρίζετε φυσικά πολύ καλά, ότι εξαιτίας αυτής της ακραίας ακρίβειας και της στεγαστικής κρίσης, δεν υπάρχουν γιατροί, εκπαιδευτικοί πρόθυμοι να υπηρετήσουν σε νησιά σαν την Κέρκυρα. Το γνωρίζετε αλλά δεν κάνετε τίποτα.

• Γνωρίζετε ότι η πολιτική των ολιγοπωλίων που εφαρμόζετε και στην Ακτοπλοΐα, ενάντια στο Δίκαιο του Ανταγωνισμού της Ε.Ε, έχει εκτοξεύσει τα έξοδα μετακίνησης προς τα νησιά και τα καθιστά μειονεκτικά έναντι της υπόλοιπης ηπειρωτικής χώρας; Χωρίς μάλιστα να αντισταθμίζετε τη διαφορά, όπως κάναμε εμείς με το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου; (Τονίζουμε ότι ακόμα η κυβέρνηση δεν έχει πληρώσει το β΄εξάμηνο του 2022 και τελειώνει το 2023 !).
Άλλη μια περίπτωση που πρέπει να εξετάσουμε για να εξακριβώσουμε αν τηρούνται οι Οδηγίες της ΕΕ για την ενίσχυση της νησιωτικότητας και των επιχειρήσεων στα νησιά.

• Γνωρίζετε ότι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, (που έγινε χωρίς καμία διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους της τουριστικής βιομηχανίας) σχετικά με την αύξηση του τέλους διαμονής έχει φέρει αλαλούμ ανάμεσα και στους επιχειρηματίες του τουρισμού που πάλι θα μετακυλήσουν τις νέες αυξήσεις στον τελικό καταναλωτή ;

• Έχετε αντιληφθεί πόσο δύσκολος, δυσκολότερος από την υπόλοιπη Ελλάδα, θα είναι ο χειμώνας για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά στην Θεσσαλία, την Εύβοια, την Ρόδο, τη Βόρεια Κέρκυρα;

Τι κάνετε για αυτή την οικονομία; Αυτή που έχει άμεσο αντίκτυπο στις τσέπες των κατοίκων και των επαγγελματιών τούτου του τόπου.
Τι κάνετε στο Υπουργείο Ανάπτυξης για να σταματήσετε τον κατήφορο που έχει πάρει η χώρα, τι κάνετε για να διορθώσετε τον πληθωρισμό, την ακρίβεια, την αισχροκέρδεια;

► Τέλος στο νομοσχέδιο, αυτό καθ΄αυτό, για το οποίο είπαμε ότι συμφωνούμε και θα υπερψηφίσουμε.
Να καταγραφεί και στα πρακτικά μια επιφύλαξη και ζητώ μια ουσιαστική δέσμευση από πλευράς Κυβέρνησης, η οποία πρέπει να ενσωματωθεί και στην σχετική υιοθέτηση της Οδηγίας.
Για το θέμα της προστασίας των εργαζομένων υπάρχει αναφορά στην Οδηγία της ΕΕ. Την απόφαση όμως για την τύχη των εργαζομένων θα την λάβουν τα Ελληνικά Δικαστήρια, το ελληνικό δίκαιο.
Υπενθυμίζω ότι εμείς δεν ψηφίσαμε το εργασιακό νομοσχέδιο που φέρατε προ ολίγων ημερών στη Βουλή γιατί τα δικαιώματα των εργαζομένων χρόνο με το χρόνο φθίνουν. Παρακαλώ λοιπόν να εξεταστεί η προστασία των εργαζομένων στη βάση της ουσιαστικής παροχής φροντίδας. Για παράδειγμα στο άρθρο 103ιγ “Πιστοποιητικό πριν από τη διασυνοριακή διάσπαση” δύναται -κατά την άποψή μας – να προστεθεί εκτός των υπολοίπων δικαιολογητικών και η “εξόφληση δεδουλευμένων στους εργαζόμενους”, μαζί με την ορθώς διατυπωθείσα απαραίτητη καταγραφή του αριθμού των εργαζομένων και της αναγκαιότητας εξόφλησης χρεών στα ασφαλιστικά ταμεία.
Καταλήγοντας: Σύμφωνούμε σε ότι διευκολύνει το υγιές επιχειρείν, ιδιαιτέρως αφού ο στόχος για μια αγορά χωρίς εσωτερικά σύνορα για τις εταιρείες, συμβαδίζει και εξισορροπείται σε μεγάλο βαθμό, με την προστασία των εργαζομένων, των πιστωτών και των μετόχων ή εταίρων.

Λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις επισημάνσεις μας για την έγκαιρη εφαρμογή και ενσωμάτωση των ευρωπαϊκών Οδηγιών
Λάβετε υπόψη σας τις επισημάνσεις μας σχετικά με την αναγκαία παροχή βοήθειας στις επιχειρήσεις της πατρίδας μας,
Λάβετε υπόψη σας τις επισημάνσεις μας για την άμεση, κατά προτεραιότητα, παροχή βοήθειας στους συνανθρώπους μας και στις επιχειρήσεις που επλήγησαν από τις πλημμύρες και τις πυρκαγιές
Και λάβετε υπόψη σας ότι είμαστε εδώ, ασκούμε και θα ασκούμε σοβαρή και μαχητική αντιπολίτευση, γιατί επαναλαμβάνω εμφατικά: Η κοινωνία είναι γονατισμένη και στενάζει από την ακραία ακρίβεια, από την αδιαφορία σας για να λάβετε μέτρα ανακούφισης και από την έλλειψη ουσιαστικού, δομικού κυβερνητικού σχεδιασμού.
Με όλες αυτές τις επισημάνσεις, υπερψηφίζουμε το παρόν νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ”.

ΚΕΡΚΥΡΑ ->
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ->
ΕΛΛΑΔΑ ->
ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ ->
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ->
ΚΟΣΜΟΣ ->
ΑΠΟΨΕΙΣ ->
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ->
Ο ΚΟΥΚΟΣ ΠΟΥ ΜΙΛΑΕΙ ->
Επιστροφή Στην Κορυφή